Cinquecento On-Line

Internetowe forum Fiata Cinquecento

  • Nie jesteś zalogowany.

Ogłoszenie

Naklejki forum- dane do przelewu Naklejki

Nowe gadżety forum Zobacz temat
CC-FORUM na YouTube Kliknij ->

#1 2014-12-18 17:50:08

maroq
Nowy
Skąd: Wielkopolska Południowa
Zarejestrowany: 2014-12-18
Posty: 10
Silnik / moc / zasilanie: 1.1 / 54 kucyki mechaniczne / a ja wiem
Rok produkcji: 1996
Posiadany pojazd: CCS

Montaż anteny CB na stałe w CC1.1

Witajcie! To mój pierwszy post, więc przepraszam jeśli temat już istniał.

Chcę założyć antenę CB na stałe w Cinquecento 1.1 w środku dachu.

Nie mam śruby trzymającej podsufitkę i pomyślałem, że w jej miejsce wstawił bym uchwyt anteny. Akurat w tym miejscu występuje wzmocnienie dachu, więc dla anteny było by to dobre miejsce.

Został mi promiennik (ta odkręcana część) od anteny ML 145. Podstawa magnetyczna została roztrzaskana podczas dachowania kilka lat temu (inne auto). Nigdy nie narzekałem na duże anteny w stylu ML 145 bo jakość odbioru była idealna.

Czy mogę przewiercić dach w środku tj. w miejscu gdzie była śruba? Nie chcę montować anteny w miejscu gdzie dach nie ma wzmocnienia bo duża antena mogła by mi uszkodzić dach.

Może zbytnio kręcę i powinienem założyć jakąś mniejszą antenę?
ML 145 nie zmieści mi się do bagażnika razem z podstawą magnetyczną stąd pomysł na antenę montowaną na stałe. Nie upieram się aż tak bardzo by zakładać dużą antenę.
Jakie są wasze doświadczenia?

Zastanawiam się jeszcze gdzie umieścić radio. Mam Alana 28 który jest dość szerokim radiem.

Poprawiłem tytuł.

Ostatnio edytowany przez Grezes38 (2015-03-13 19:43:05)

Offline

 

#2 2014-12-18 18:56:08

Mlatek
VIP
Skąd: Bielsko-Biała
Zarejestrowany: 2013-02-25
Posty: 1082
Silnik / moc / zasilanie: 903cm³/41KM/ Weber
Rok produkcji: 1998
Posiadany pojazd: Cinquecento

Re: Montaż anteny CB na stałe w CC1.1

A nie chciałbys zamontowac na tylnej klapie łatwo przykrecic tak duzo aut ma... Co do wiercenia w dachu moze sie zrobic dołek przy dokrecaniu i bd ci tam woda siedziała...

http://fiatpunto.com.pl/largeimg,IMG_471e41c80c1969328.jpg

Ostatnio edytowany przez Mlatek (2014-12-18 18:57:43)

Offline

 

#3 2014-12-18 19:42:58

DAB
VIP
Skąd: Żywiec
Zarejestrowany: 2010-12-31
Posty: 1490
Silnik / moc / zasilanie: 700/31/FOS
Rok produkcji: 1994
Posiadany pojazd: Skoda Fabia, Honda CBF600, CC 700

Re: Montaż anteny CB na stałe w CC1.1

Antena powinna być jak najwyżej wtedy jest najlepszy zasięg. To mocowanie do klapy jest za nisko. Pojazd swoim nadwoziem zasłania sygnał.

Offline

 

#4 2014-12-18 21:52:31

maroq
Nowy
Skąd: Wielkopolska Południowa
Zarejestrowany: 2014-12-18
Posty: 10
Silnik / moc / zasilanie: 1.1 / 54 kucyki mechaniczne / a ja wiem
Rok produkcji: 1996
Posiadany pojazd: CCS

Re: Montaż anteny CB na stałe w CC1.1

Mlatek napisał(a):

Co do wiercenia w dachu moze sie zrobic dołek przy dokrecaniu i bd ci tam woda siedziała...

Jest fajny filmik w sieci: montaż anteny CB na stałe, który proponuje użycie masy bitumicznej. Od środka pewnie wypadało by dać jakiś silikon i powinno być ok.

Odnośnie twojego sposobu montażu tj. na klapie w dolnej części auta: Tylko ta część anteny która wystaje ponad dach promieniuje do przodu. No właściwie to nie do końca mówię prawdę, bo przez szybę też przechodzi fala. Częstotliwości KF mają dużą przenikalność, więc pole przenika również przez ciebie i przewody w aucie. Kiedyś sprawdzałem radyjko w budynku i powodowałem indukowanie się fali w przewodach telefonicznych przez co sąsiadów szlag trafiał img/smilies/big_smile. Gdybym miał mocniejsze radyjko to bym je w ten sposób mógł spalić (końcówki mocy). Jak dla mnie antena powinna być zakładana zgodnie ze sztuką czyli na dachu. Pochylanie anteny zmienia polaryzację fali co prowadzi do tego, że na dłuższych odległościach może nie być nas słychać lub zniekształcenia będą tak duże, że będzie słychać nas źle. Oczywiście w grę wchodzą wtedy również odbicia od powierzchni chmur itp. Nie powiem bym był mocny w zakresie rozchodzenia się fal i budowy anten, ale coś tam ze studiów pamiętam.

Może jednak założę sobie mniejszą antenę np. 1/4 fali. Już w poprzednim aucie jak ludzie widzieli co mam na dachu to kiwali głowami i pytali po co mi taka duża antena. Pewnie jak w cinqusiu założę ML 145 to będzie wyglądać jak jeżdżący maszt radiowy... może to nie jest dobry pomysł.

Oczywiście z tym przeciekaniem masz rację, ale mam nadzieję, że da się z tym coś zrobić.

Przy okazji: Ten film mnie przeraża. Bał bym się gdyby mi się dach tak wyginał.

P.S. Ale zaświeciłem inteligencją... W temacie jest błąd ortograficzny. Oczywiście "montaż", a nie "montarz" bo niestety nie odmienia się na "monter"... sorki...

Ostatnio edytowany przez maroq (2014-12-18 22:14:33)

Offline

 

#5 2014-12-19 11:47:30

maroq
Nowy
Skąd: Wielkopolska Południowa
Zarejestrowany: 2014-12-18
Posty: 10
Silnik / moc / zasilanie: 1.1 / 54 kucyki mechaniczne / a ja wiem
Rok produkcji: 1996
Posiadany pojazd: CCS

Re: Montaż anteny CB na stałe w CC1.1

Pomysł z montażem anteny na stałe pozostaje, ale mam inny pomysł na antenę. Zamiast wielkiej ML 145 (sam promiennik 144cm w zależności od wsunięcia lub wysunięcia bata w tym przypadku ok. 145cm) założę Sirio T-3 27. To jest antena helikalna (nawinięty drut na kawałek izolatora lub poprostu nawinięty "na powietrze") która powinna mieć bardzo zbliżone parametry do anten 5/8 posiadających klasyczne cewki i promienniki. Natomiast jest bardzo mała (62cm) czyli nie będzie źle wyglądać. Ewentualnie w podobnej cenie jest  Sirio Turbo 1000 która to antena ma pewną przewagę nad ML 145 tj. sama chowa się w kontakcie z przeszkodą (tylko trzeba uważać przy cofaniu).

Nie chciał bym zakładać anteny innej niż 5/8 lambda bo inaczej fala zamiast po ziemi będzie wędrować ku górze (i odbijać się od chmur) przez co stracę zasięg, a on jest dla mnie istotny. Natomiast jeśli mam mieć wielgachną antenę z której wszyscy na ulicy będą się śmiać to chyba jednak wolę założyć 1/4 lambda i mieć zasięg do tych 5km. W ten sposób jadąc po trasie musiał bym częściej pytać o drogę img/smilies/big_smile no ale coś za coś.

No ale nie zakładałem tu tematu by dopytywać się o typ i parametry techniczne anteny. Chciałem się dowiedzieć, czy mogę wiercić dziurę w środku dachu bez osłabiania konstrukcji i ewentualnie dopytać co sądzicie o tym pomyśle (wizualnie).

Ostatnio edytowany przez maroq (2014-12-19 11:53:27)

Offline

 

#6 2014-12-24 13:10:15

jacekviola
VIP
Skąd: Knurów / Zabrze
Zarejestrowany: 2009-05-12
Posty: 3811
Silnik / moc / zasilanie: ON / ON
Rok produkcji: 2007 / 2004
Posiadany pojazd: VW Golf V Variant / mercedes w168

Ostrzeżenia: 2

Re: Montaż anteny CB na stałe w CC1.1

- po pierwsze - zapomnieć o jakichkolwiek uchwytach montażowych, szczególnie o widocznym na zdjęciu SF40. Nie zapewnia poprawnej masy, rdzewieje i przede wszystkim bardzo niszczy blachę. Aby zapewnić jak najlepszą masę należy mocno dokręcić sruby - a całość , pracując, powoduje ze na wierzchniej stronie blachy robią się wybrzuszenia;

- po drugie - t327 jest bardzo przyjemna w odbiorze , gorzej jednak z nadawaniem. Działa nadawczo podobnie do floridy. Typowa wada krótkich helikali; poza tym jest "głośna" - tzn jej grubość powoduje dodatkowe efekty dźwiękowe;

- wiercić dziurę oczywiście możesz ale musisz zadbać o wzmocnienie dachu od wewnątrz. Najlepiej podłożyć kawałek blachy - coś jak to:

http://i798.photobucket.com/albums/yy266/coderiese/6db41ab1731ffba0med_zpse282965b.jpg

Jest to szczególnie ważne jeśli zamierzasz montować helikala.

Owszem, najlepiej zamontować antenę na środku dachu - przeciwwaga. Ale.. to wszystko jest teoria. Pytanie czy korzyści z tego wszystkiego będziesz w stanie zauważyć w normalnym użytkowaniu.
Osobiscie , żeby to auto nie wyglądało jak zabawka sterowana radiem, zamontowałym antenę przy tylnej krawędzi dachu albo postawił po prostu na magnesie.

Jeszcze pozostaje kwestia anteny - nie łudź się się 1,5m bat da ci rewelacyjne osiągi. Pamiętaj że przy szybszej jeździe antena ta bardzo mocno się ugina co powoduje znaczne pogorszenie skutecznej komunikacji. Proponuję montaż omegi27 - solidnej, sztywnej anteny która będzie znakomitym rozwiązaniem - zapewnie dobre osiągi i jest idealnym kompromisem między 1,5m batem a krótkim helikalem.

aa, no i radio. Cóż, alan 28 jest jak polowa radiostacja wehrmachtu - to sobie na bazę zostaw (idealne, miałem to jakies 15lat temu jako radio bazowe img/smilies/smile ). Z alanem będzie problem - w CC jedyne sensowne miejsce jest pod radiem FM - ale nie wiem czy się zmiesci tak zeby nie przeszkadzać . Wsadź coś mniejszego - starego undka520, lafayette atena po tunningu konektora albo coś podobnego.

tak wyglądał undek w CC:

http://i798.photobucket.com/albums/yy266/coderiese/DSCF6595_zps896018da.jpg

a alan jest raz tyle szerszy ( alan szer 210mm, undek 116mm )


maroq napisał(a):

Od środka pewnie wypadało by dać jakiś silikon i powinno być ok.

Wywiercic otwór, zabezpieczyć krawędzie antykorozyjnie, podłożyć blachę od spodu, zadbać o dobrą masę -  i po sprawie.

Ostatnio edytowany przez jacekviola (2014-12-24 14:39:08)

Offline

 

#7 2015-03-12 13:33:44

jacekviola
VIP
Skąd: Knurów / Zabrze
Zarejestrowany: 2009-05-12
Posty: 3811
Silnik / moc / zasilanie: ON / ON
Rok produkcji: 2007 / 2004
Posiadany pojazd: VW Golf V Variant / mercedes w168

Ostrzeżenia: 2

Re: Montaż anteny CB na stałe w CC1.1

taka mała przestroga przed stosowaniem uchwytów krawędziowych - w szczególności popularnego SF40:

http://i798.photobucket.com/albums/yy266/coderiese/20150312_093419rere_zps6bnfhqwn.jpg

Offline

 

#8 2015-03-13 08:03:27

Kłosu
Nieźle sie stara
Skąd: Kutno / Łódź
Zarejestrowany: 2012-03-21
Posty: 469
Silnik / moc / zasilanie: 1598 cm3 / 84 KM / Pb 95
Rok produkcji: 2002
Posiadany pojazd: Opel Astra G Selection

Re: Montaż anteny CB na stałe w CC1.1

Jak się nic nie podkłada pod to, to tak później wychodzi. Wystarczy trochę gumy lub plastiku jakiegoś.
W naszym Ivecu mieliśmy tak samo założone (z podłożonym kawałkiem plastiku) i zero rudy.
Chyba, że w tym Fiacie/Citroenie/Peugocie jest taki "super" lakier i taka "super" blacha.


http://cento.p2a.pl/viewtopic.php?id=15143 <-- Moje Cento.

Kiedy przyszłość to walka. Czy wiesz gdzie prawda leży?
Kiedy przeszłość jest warta, tyle co z niej zabierzesz.

Offline

 

#9 2015-03-13 14:01:29

jacekviola
VIP
Skąd: Knurów / Zabrze
Zarejestrowany: 2009-05-12
Posty: 3811
Silnik / moc / zasilanie: ON / ON
Rok produkcji: 2007 / 2004
Posiadany pojazd: VW Golf V Variant / mercedes w168

Ostrzeżenia: 2

Re: Montaż anteny CB na stałe w CC1.1

tam było podłożone.
Ale korozja to pikuś. Gorzej z wybrzuszeniami blachy od śrub

Offline

 

#10 2015-03-13 19:25:59

wyguh
VIP
Skąd: Bydgoszcz
Zarejestrowany: 2009-08-04
Posty: 1612
Silnik / moc / zasilanie: 1.8/133/LPG
Rok produkcji: 2003
Posiadany pojazd: Stilo MW/Galaxy

Ostrzeżenia: 3

Re: Montaż anteny CB na stałe w CC1.1

Montaż pisze się przez "ż", kiedyś chyba raportowałem ale nic to nie dało, to może autor poprawi tytuł...

Offline

 

#11 2015-04-23 20:19:45

maroq
Nowy
Skąd: Wielkopolska Południowa
Zarejestrowany: 2014-12-18
Posty: 10
Silnik / moc / zasilanie: 1.1 / 54 kucyki mechaniczne / a ja wiem
Rok produkcji: 1996
Posiadany pojazd: CCS

Re: Montaż anteny CB na stałe w CC1.1

Trochę przespałem temat.
Dzięki wielkie za porady. Na razie moja antena na magnesie mi wystarcza (Pirat). Tyle, że nie mogę jej zostawić na dachu bo mi zwędzą. Antenka ma demontowany nie tylko promiennik, ale i sam magnes. Wystarczy odkręcić SMA i można wędrować z kompletną anteną. Jedyne co delikwent musi dokupić to kabelek za 30zł (oryginał) lub dorobić sobie własny na odpowiednią długość fali (chociaż ponoć współczynnik skrócenia dla 27MHz jest pomijalny i można ciąć kabel wedle uznania bez widocznego pogorszenia SWR - pod warunkiem, że antena jest dopasowana).

Założyłem sobie opaski zaciskowe i kilka uchwytów do prowadzenia kabla w środku. Teraz jedyne co trzeba zrobić to wyjąć antenę od strony pasażera i umieścić kabel na końcu uszczelki (oczywiście umieszczając uprzednio antenkę na środku dachu). Nic się nie gnie i nie trzeba kombinować z przekładaniem kabla.

Odnośnie wielkości i umiejscowienia radyjka:
https://farm8.staticflickr.com/7644/17220968596_c598b2f1b3.jpg
Gruszka ma przełącznik kanałów więc nie ma problemu ze zmianą ani powrotem do 19stki.

Montaż na stałe był by fajnym rozwiązaniem bo po wejściu do auta radio mogło by od razu pracować. No ale faktycznie z tą korozją lub szczelnością może być problem. Odkąd używam Pirata jestem bardzo zadowolony. Nie chcę większej anteny mam 5/8 fali, przy rozsądnych wymiarach. Alan 28 ma bardzo dużą czułość co jest jego wielką zaletą, ale jednocześnie sporą wadą bo w radiu słychać nawet wycieraczki (słabo bo słabo, ale słychać). Jak się podłączy kiczowatą ładowarkę do nawigacji z przetwornicą to szum jest nie do wytrzymania, ale to da się rozwiązać poprzez wykonanie najprostszej aplikacji stabilizatora 7805 i wtedy nic nie szumi. Moje radyjko ma tylko 2W mocy (może kiedyś wymienię sobie tranzystory końcowe), ale na razie nikt nie narzeka. Jedyne co musiałem zrobić to wymienić sobie wkładkę mikrofonową na podstawowy układ zasilania mikrofonu elektretowego.

Odnośnie samego wzmocnienia dachu to jeśli faktycznie zrobił bym dziurę w środku dachu to wzmocnienie nie było by potrzebne bo w tym miejscu dach jest wzmocniony. Na samej blasze raczej bym nie zakładał antenki. Naprawię mojego DXa to zastanowię się jeszcze nad tym rozwiązaniem. Ewentualnie wymyślę sobie jakąś przewoźną antenę do rozłożenia w terenie. Przyjdzie lato, wezmę rower, namiot i po testuję.

wyguh napisał(a):

Montaż pisze się przez "ż"

Taa... mój klasyczny błąd... zawsze sobie to tłumaczyłem słowem "monter" czyli zmianą z "r" na "rz" i tak mi zostało.

Ostatnio edytowany przez maroq (2015-04-23 20:31:36)

Offline

 

Stopka forum

Powered by PunBB
Host by: Hosting
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson



Założ : stronę za darmo