W atmosferze swiątecznej i przypływie uczuć przyszło mi robić uszczelkę pod głowicą więc postanowiłem zrobić manuala.
Prace dzisiaj rozpoczęte więć C.D. N.
1. Jak przy każdej pracy związanej z pracami przy silniku ( na wszelki wypadek) należy rozłączyć zasilanie.
2. W pierwszej kolejności należy poluzować śruby lewego przedniego koła kluczem 19.
3. Następnie należy podnieść lewą przednią stronę samochodu zabezpieczając przy tym auto na stojaku.
4. Zdemontować lewe przednie koło.
5. Używając klucza 22 należy odkręcić korek spustowy oleju i zlać stary olej do pojemnika ( po czym spawdzić czy w oleju nie ma śladów płynu chłodniczego, w razie podejrzeń olej wymienić), pamiętając aby zdemontować korek wlewu oleju dla ławiejszego odpływu.
6. Przypilnować aby wraz z korkiem oleju zdemontować miedzianą uszczelkę.
7. W między czasie ( kiedy olej spływa) zdemontować górną pokrywę filtra powietrza i górną część dolotu gaźnika oraz odpiąć kable świec zapłonowych.
8. Rozłączyć rurę układu chłodzenia od termostatu (odkręcając opaskę zaciskową) i spuścić płyn chłodniczy do pojemnika, uprzednio odkręcając korek na zbiorniku wyrównawczym ( sprawdzić płyn chłodniczy na obecność śladowych ilości oleju - w razie podejrzeń co do jakości płynu zastosować nowy płyn).
9. Rozłaczyć ( klucz 13) połączenie trójnika z czujnikiem temp. przykręcane do górnej części głowicy.
10. Używając klucza 13 odkręcić 3 śruby mocujące kolektor dolotowy do głowicy.
11. Za pomocą klucza 13 odkręcić rury kolektora wydechowego.
12. Zdemontować pokrywę zaworów montowaną na dwie nakrętki 13.
13. Odkręcić i zdemontować klawiaturę zaworów montowaną na dwie nakrętki 13.
14. Odkręcić ( dwie śruby 13) wspornik trzymający część układu chłodzenia.
15. Odkręcić 3 śruby na klucz 13 i 8 śrub na klucz 17 trzymających głowicę i zdemontować gowicę.
16. Jeśli powodem wymiany uszczelki były podejrzenia jej niesprawności spawadzić gładź cylindrów ( większe rysy lub wżery mogą świadczyć o uszkodzeniu gładzi) jak i ogólny stan komory spalania w głowicy. Zauważone usterki mogą powodować wymianę dalszych elementów podzespołów silnika.
Offline
17. Za pamięci jeśli już wszystkie płyny został zlane należy wymienić filtr oleju i wkręcić spowrotem korek spustowy oleju jak i zamontować rurę od układu chłodzenia.
Przystępując do prac z głowicą warto sobie zaznaczyć, które zawory gdzie był zamontowane aby potem nie docierać ich w nieskończoność.
18. Zdemontować zawory, sprężyny zaworowe i podkładki używająć ściągacza lub młotka i dobrze dopasowanej tulei ( może być nasadka) lekko uderzając w górną podkładkę.
19. Wykręcić świece, po czym wyczyścić je z nagaru i ustawić prawidłową szczelinę.
20. Oczyścić z nagaru komorę spalania co uchroni nas przed ewentualnymi samozapłonami żarzącym się nagarem ( praca ta jest bardzo łatwa przy użyciu dremela i odpowiednich końcówek).
21. Z tego samego powodu oczyścić zawory ( sprawę ułatwi szlifierka oscylacyjna).
22. Jeśli zachodzi podejrzenie przenikania płynu do układu smarowania warto opróżnić regulatory luzu zaworowego poprzez położenie ich na kilka godzin w pozycji poziomej ( otworem olejowym do dołu) a następnie poprzez zanurzenie ich w pozycji pionowej w oleju napełnić pozostawiając tak na kilka godzin.
23. Oddać głowicę do planowania ( niektóre warsztaty ze względu na rodzaj używanych maszyn wymagają demontażu szpilek z głowicy).
Po planowaniu należy dotrzeć gniazda zaworów względem zaworu, używając pasty ciernej do zaworów o odpowiedniej ziarnistości ( w zależności od stopnia wżerów w gniazdach ), pomocna okaże się wkrętarka i docieranie prz niskiej prędkości obrotowej jak i zmiana co kilka sekund kierunku obrotów.
24. Całą głowicę jak i inne elementy ( zawory, sprężyny, klawiaturę, itd...) należy wypłukać dokładnie w ( ja używam nitro).
25. Zamontować nowe uszczelniacze na zaworach ssących i zamontować kompletne zawory ( podkładka, zawór, sprężyna, górna podkładka i spinki).
26. Głowica jest gotowa do montażu.
Przed przystąpieniem do montażu głowicy oczyścić z pozostałości uszczelek blok silnika, kolektor ssący, jak i trójniki układu chłodzenia w miejscach styku z głowicą .
Offline
27. Regulatory luzu zaworowego napełnione olejem osadzić we właściwych dla nich otworach.
28. Oczyścić z zabrudzeń kanał mający za zadanie w wypadku uszkodzenia uszczelki nie dopuszczać do mieszania się płynu z olejem.
29. Zamontować uszczelkę.
30. Nałożyć na szpilki głowicę.
31. Nałożyć na 8 nakrętek od głowicy klej do połączeń zrywalnych (konieczne - szpilki głowicy znajdują się w kanałach wodnych) zamiast drogiego w zakupie kleju opisywanego w książce można użyć Technicoll nr. 6620 ( dostępny w Castoramie za 15 zł).
32. Głowicę dokręcić kluczem dynamometrycznym zgodnie z zaleceniami producenta dostępnymi tutaj:
http://cento.p2a.pl/viewtopic.php?id=5551
Offline
33. Zamontować popychacze i klawiaturę.
34. Założyć nowe uszczelki i zamontować, kolektor dolotowy, pokrywę zaworów, trójnik układu chłodzenia i wkręcić swiece.
35. Założyć nowe uszczelki i zamontować kolektor wydechowy, podłączyć kable WN.
36. Przykręcić wspornik układu chłodzenia do głowicy i zamontować dolot powietrza.
37. Zalać silnik nowym olejem i płynem chłodniczym.
Ze względu na czas potrzebny na ułożenie się regulatorów luzu zaworowego jak i czas na wyschnięcie kleju zaleca się odpalenie po kilku godzinach.
Zagrzać silnik do momentu pełnego otwarcia termostatu i załączenia się wentylatora, zgasić odczekać aż przestygnie, ewentualne braki w płynach uzupełnić.
Tylko precyzyjne podejście i dokładne wykonanie gwarantuje, że za pół roku nie przyjdze nam robić tego samego od nowa
Offline
34 moderatorze wogóle szacunek dla ciebie za te wszystkie zdjęcia i opisy
Offline
no widzę masz pojęcie xD heh dzieki temu jesteś jakieś 500-600zl do przodu hehe
Ostatnio edytowany przez MaRo13 (2011-04-26 10:34:44)
Offline
Witam, chciałbym zwrócić uwagę na przykręcanie pokrywy zaworów. Z własnego doświadczenia polecam uważać z siłą podczas jej dokręcania gdyż pokrywa lubi sobie pęknąć I olej cieknie bardziej niż przed wymianą uszczelki
Wszystko prowadzi do zakupu nowej (używanej) pokrywy i rozbierania wszystkiego jeszcze raz
Pozdrawiam
Offline
Wielkie dzięki za manual! Poszła uszczelka i zastanawiałem się jak to ugryźć? Zrobiłem według tego tutka i po problemie oraz dużo kasy zostało w kieszeni. Naprawdę super tutek, pokłony po kostki.
Offline
ile kosztuje wymiana poprzez manuala? Oraz jaki czas mniej wiecej to zajmuje ?
Offline
150zł ponad biorąc pod uwagę płyny filtry uszczelki
Ostatnio edytowany przez srebrny cienias (2011-11-25 13:22:24)
Offline
Mam pytanie odnośnie uszczelniaczy zaworowych. Kupiłem Corteco wyglądem jak te ze zdjęcia. Mam problem z ich założeniem. Za żadne skarby nie chcą wejść, są tak jkaby za małe. Próbowałem wszystkiego podgrzebać, oliwić ale pękają plasticzki. Niby są dedykowane do 700. Sprawdziłem średnicę gniazda pod uszczelniacz i jest taka jak podaje książka. A jak Ci one weszły ? Oraz czy może pamiętasz ich oznaczenia ?
Dzięki za pomoc Zdążyłem już sam się z Tym uporać... Jak to mówią " umisz liczyć licz na siebie"
Ostatnio edytowany przez andrewk (2012-04-01 07:47:46)
Offline
Witam,
czy do cc sporting 1.1 będzie pasował ten manual?
Offline
madox91 napisał(a):
Witam,
czy do cc sporting 1.1 będzie pasował ten manual?
nie - silnik 1.1 ma zupełnie inną budowę
Offline
Czy do wymiany tylko uszczelki pokrywy zaworów potrzeba spuszczać również płyn chłodniczy czy tylko wystarczy olej, czy bez zdjecia kolektorów wydechowych, jest możliwość zdjecia samej pokrywy?
Offline
Nie musisz spuszczać oleju, ani płynu, tak kolektor musisz odkręcić,
Odkręcasz kolektor i pod spodem auta śrubę co trzyma plecionkę.
Offline
Witam ostatnio wymieniałem uszczelkę pod głowicą i po wymianie zrobiłem już 500km czy po jakimś przebiegu trzeba dociągnąć głowicę na śrubach?
Offline
W myśl wielu szkół niby tak, ale ja nigdy tego nie robiłem, zawsze dociągam nieznacznie mocniej za pierwszym razem i finito.
Ale oczywiście jest to tylko i wyłącznie moje doświadczenie i nie możesz się sugerować , tym ,że ktoś tak robił to zrobię i ja.
Offline
Książka co prawda zaleca dokręcenie kontrolne ale...zwykle w takich przypadkach podaje się kąt lub siłę które trzeba zastosować,w przypadku CC700 tych wartości nie ma.Poza tym technologia montarzu w zasadzie wyklucza dokręcenie kontrolne-w części połączeń stosujemy klej anerobowy i podczas dokręcania może dojść do zerwania kleju.Robię dokładnie tak samo jak kolega mandolina.Jeśli ktoś ma obawy dotyczące tego sposobu może zastosować uszczelkę pod głowicę oznaczoną ASTADUR która jest przeznaczona do jednego dokręcania.
Offline
W książce serwisowej nic nie pisze o dociąganiu głowicy, a robiłem to kluczem dynamometrycznym to powinno byc dobrze, nie bede juz nic robił zwłaszcza ze to troche roboty jest a pogoda nie za fajna
Offline
Witam, konieczne jest planowanie głowicy ?
Offline
Tak, ponieważ jej powierzchnia musi być idealnie równa, w przeciwnym wypadku powtórka z rozrywki.
Offline
Wiem, że ciężko teoretyzować, ale z rok pojeździ bez planowania ?
Offline
Może pojeździ i 5 lat a może nie pojeździ nawet jednego dnia ...
Offline
koszt planowania to w porywach 50 zł
nie rozumiem na czym tu oszczędzać
od siebie dodam, że jestem po wymianie UPG wg tego poradnika
zrobiłem już ponad 2k km i wszystko jest w porządku
używałem klucza dynamometrycznego, wychylnego kupionego za 20 zł (marki top-tools). ze swojej strony polecam zakup takowego, nawet jeśli nie do przeprowadzenia tak poważnej naprawy to do dociągania szpilek w kole jak znalazł (koniec ze skakaniem po kluczu przy wymianie koła)
Offline
Gdzie kupiles tak tanio taki klucz?
Offline